-Hei Mika.
-Hei.
-Ostit sitten taiteellista kitaranvingutusmusiikkia.
-En ostanut.
-Ai et vai?
-En, koska a) tämä on basistimusiikkia ja b) en ostanut tätä, vaan sain.
-Niinkö? Keneltä?
-Hirvosen Maisalta.
-Siltä Accept-entusiastilta? Luulin, että hän on Kaisa.
-Niin juu, Kaisalta. Taisin joskus muistaa nimen väärin…
-Vai basistimusiikkia. Kansikuvassa on kuitenkin hirvee kuusikielinen mylly.
-Bassossa ei voi koskaan olla liian paljon kieliä. Tai liian vähän.
-Miksi Kaisa antoi sinulle Martin Motnikin levyn?
-No kun pyysin.
-Mikä Martin Motnikin Dream chaserista tekee niin tärkeän, että oikein pyysit sen?
-Kaisan nimi löytyy kansiteksteistä, ja hän on tässä execution producerina.
-Execution?
-No joku sellainen, ei tuo ulkomaankieli ole parhaita puoliani.
-Eli siis executive producer?
-No niinhän se oli.
-Nimi levyn kannessa on aina hieno asia. Sehän on sinunkin suurin toiveesi, saada nimesi äänilevyn krediitteihin tai kiitoslistaan.
-Oli.
-Miten niin oli?
-Sain jo. Blessed Lunacyn Wreck of humankindiin.
-Millä perusteella? Olitko mukana levyn tuotantoprosessissa?
-En.
-Miksi sitten?
-Olin kuulemma haukkunut bändin edellisen levyn soundit.
-Sait nimesi Blessed Lunacyn uuden levyn kiitoslistaan, koska haukuit edellistä levyä?
-Oululaiset ovat vähän semmoisia.
-Paska kaupunni.
-Ei ole, koska sain nimeni levyn kanteen.
-Minkälaista musiikkia tämä Dream chaser on?
-Kaunista.
-Se ei paljon kerro, selitä tarkemmin.
-Tämä on eniten ehkä fuusiojatsia tai paremminkin jazzrokkia. Mausteena hieman heavya, jopa kevyttä soulvivahdetta puhaltimien ansiosta. Paikoin tämä on kuin Herb Alpert & The Tijuana Brassin viihdettä, etenkin Take a breathilla ja hetkittäin Something I don’t knowlla.
-Aikamoista sillisalaattia siis?
-Ei, ei, ei. Dream chaser on tasapainoinen, yhtenäinen ja biisikeskeinen instrumentaalilevy monipuolisuudestaan huolimatta. Departuressa on jopa sitä kitaranvingutusta Steve Vain ansiosta, ja santanamaisessa Ensenadassa soittaa – yllätys yllätys – Wolf Hoffman.
-No nyt selvisi tämän Hirvos-connectionin syy.
-Jep, ja Motnik on nykyisin Acceptin basisti. Bruce Kulickin tähdittämä Attitude of gratitude on kaunista popmusiikkia, samoin jatsahtava Do not open that door. Siitä tulee jopa Steely Dan mieleen.
-Oho. Sinähän tykkäät Steely Danista kovasti, vaikka et muka ole muusikkomusan ystävä.
-Olen minä, jos se kulkee ja groovaa hyvillä biiseillä, kuten Steely Danilla. Ja Motnikilla. Tässä on jopa taidemusiikkia, Bachia bassolla. 175 proof rumin fuusiojatsissa vierailee Steve Lukatherin poika.
-Studiomuusikkous kulkee suvussa.
-Ilmeisesti. Joka biisissä, tuota Bachia lukuunottamatta, on vierailijoita, mutta nimet ovat jo mainitsemiani lukuunottamatta minulle tuntemattomia.
-Basistin soololevy kuulostaa aina ajatuksena pelottavalta.
-Ehkä hieman, mutta on se joku McCartneykin tehnyt ihan mallikelpoisia levyjä, ja John Paul Jones. Pekka Pohjolakaan ei ihan huono ole.
-No ei.
-Eikä basso ole levyllä pääosassa, vaan musiikki ja biisit. Toki basso kovasti solistisessa roolissa on, mutta se soololevylle sallittakoon. Dream chaser on sanan parhaassa merkityksessään viihdemusiikkia laajan musiikkimaun omaaville musadiggareille.
-Eli se ei ärsytä ketään?
-Varmasti ärsyttää. Ei sellaista musiikkia olekaan, joka ei ketään ärsytä. Somen perusteella suurin osa musiikista ärsyttää suurinta osaa ihmisistä.
-Ei mennä nyt tähän, ettet rupea taas hyperventiloimaan.
-Ei mennä, ei.
-Ihan hyvin siis alkoi tämä uusi musiikillinen vuotesi?
-Kyllä. Ei paremmin voi vuosi alkaa kuin saadulla levyllä.