Fiktiivinen keskustelu – Kansalaisen kirjasto

kansalaisen_kirjasto-Päivää. Haluaisin lainata kirjan.

-Päivää. Meillä alkaa juuri arvokeskustelutilaisuus aiheesta Kansalaisen kirjasto – Olennainen osa suomalaista osaamista. Voitte siirtyä tuonne neuvotteluhuoneen puolelle, kiitos.

-Anteeksi?

-Kirjasto on aktiivinen keskustelija. Arvokeskustelutilaisuudessa saatte pohtia yleisten kirjastojen suuntaa vuosina 2016-2020 ja miettiä miten kirjasto voi puolustaa kansalaisen hyvää elämää.

-No jos aloitetaan kansalaisen puolustaminen siitä, että kansalainen lainaa kirjan.

-Heti arvokeskustelutilaisuuden jälkeen opastamme e-aineistojen käyttämiseen. Voitte jäädä tilaisuudesta suoraan sinne. Teknologia on tärkeä osa asiakaspalvelua ja tämä tekee aineistomme entistä paremmin löydettäviksi ja saataviksi.

-Haluaisin nyt saatavaksi sen kirjan, jos sopii.

-Opastuksen jälkeen teillä on oikeudet ja valmiudet käyttää tietovarantojamme.

-En halua oikeuksia, haluan kirjan.

-Panostamme palveluihin, joiden avulla kirjasto löytyy helposti verkosta.

-Verkosta? En minä kalalle ole menossa. Haluan lainata kirjan!

-Se ei nyt käy, mutta huomenna on kirjaston päivätanssit ala-aulassa. Kirjaston tilat avataan monipuoliseen käyttöön. Torstaina on pop-up –ravintola lehtisalissa ja viikonloppuna QR-suunnistusta lastenosastolla.

-Tanssit? Tanssiminen on syntiä! Eikä minulla ole nälkä! Suunnistaa en osaa. Haluan lainata kirjan!

-Teidän täytyy osallistua. Kansalaiset on saatava osallistumaan kirjastojen palveluiden suunnitteluun. Menkää arvokeskustelutilaisuuteen, olkaa hyvä.

-Haluan kyllä osallistua palvelun kehittämiseen: Haluan, että tuotte minulle kirjan. Kir-jan. Haluan lai-na-ta kir-jan.

-Voitte lainata kirjan ensi viikolla, kun menemme automarketin kirjastopäivään. Kirjasto menee sinne missä tapahtuu ja toimii yrittäjien kanssa yhteisön hyväksi.

-En halua kirjaa ensi viikolla, haluan sen nyt.

-Kyllä me tiedämme mitä te haluatte. Asiakkaat voivat jatkossakin luottaa kirjastojen sisällöntuntemukseen. Meidän sisältömme löytyy nyt verkosta, se saa kirjaston toimimaan tehokkaasti kunnan osana.

-Pitäkää tunkkinne, hyvästi. Lähden kirjakauppaan. Kannattaisikohan teidän pikkuhiljaa hieman kyseenalaistaa omaa toimintaanne.

-Kunnioitamme kansalaisen valintoja. Näkemiin!

Mainokset

Tietoja Mika

Keski-ikäinen teini-ikäinen, jota kiinnostaa jaaritella levyistä, kirjoista ja välillä muustakin tarpeellisesta.
Kategoria(t): Huuhaa, Kirjasto. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Fiktiivinen keskustelu – Kansalaisen kirjasto

  1. Pikku sanoo:

    Tämä oli niin loistava kirjoitus! Kiitos!! Kaveri jakoi tän mulle, kun tiesi, et mä oon kyhäilemässä samasta aiheesta blogiteksii myös. Tää on juurikin aihealue, mikä saa verisuoneni nykimään. Jotenkin tuntuu, et kirjastojen tärkeimmät tehtävät ovat tällä hetkellä hävetä kirjoja ja koittaa saada keinolla millä hyvänsä narrattua asiakkaita oviensa sisään.

  2. Mika sanoo:

    Niin. Henkiinjäämistaisteluahan tässä käydään. Ei niinkään siksi, että meillä ei olisi asiakkaita, vaan siksi, että päättäjät eivät oikeasti tiedä mitä kaikkea kirjasto nykypäivänä on. Kun lähes neljännesvuosisata sitten aloittelin kirjastohommia, oli täysin mahdollista, että yksi työntekijä hallitsi käytännöllisesti katsoen kaiken kirjastotyön. Nyt se on mahdottomuus, niin laaja on tehtäväkenttämme. Silti aina löytyy joku ylöjärveläinen kunnallispoliitikko, jolle kirjasto ei ole muuta kuin paikka josta keski-ikäiset naiset lainaavat rakkausromaaneita. Voi jumaliste että pistää vihaksi.

    Aktiivisimmat päättäjät ehdottavat, että ”kirjastosta pitää tulla paikka, jossa järjestetään tapahtumia”. Mitähän ne luulevat, että meillä on aina ja etenkin viime vuosina koko ajan tehty. Yksi parhaista kuulemistani ehdotuksista on, että ”kirjasto voisi kuljettaa vanhuksille kirjoja kotiin”. Niin joo, meillä on tosiaan tämmöinen kotipalvelu ollut aina…

    On hyvä, että visioidaan. Oikeastaan ko. dokumentti ei edes ole visioita, vaan hyvin pitkälle tämänpäiväinen tilanne kirjastomaailmassa. Mutta lukeeko tuota kukaan muu kuin sellainen, joka on kirjastossa töissä? Sehän on tsemppauspaperi meille kirjastolaisille, jotka väsymme jatkuvasti päälle kaatuviin uusiin toimintamuotoihin. Miten kirjaston nykyiset toimintamuodot ja kirjastoalan monenlaiset pätevyysvaatimukset saataisiin tietoon niille, jotka viime kädessä ratkaisevat kohtalomme? Eli kunnallisille päättäjille? Luultavasti ei mitenkään.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s