Pekko Käppi – Rammat jumalat

kappiToistan itseäni, mutta se ei liene yksipuhelussa vaarallista: Ai että olen kyllästynyt nykyisin ei tehdä hyvää ja mielenkiintoista musiikkia -mantran hokemiseen. Kyllä tehdään. Sitä ei vain kuule formaattiradioista. Paitsi em. mantraa ja formaattiradiota, en ole koskaan myöskään ymmärtänyt sitä, että jotkut eivät lue levyarvosteluja. Juuri ne ovat edelleen loistava lähde uuden löytämiseen, kaikesta modernista tietotekniikasta huolimatta. Monesti ostan Jussi Niemen tai Pekka Laineen kehuman levyn tutustumatta siihen ennakkoon arvostelua enempää. Pidän siitä yllätysmomentista, jonka uuden äänilevyn kuunteleminen aiheuttaa. Järkevämpää satunnaisten hutilevyjen ostaminen kuitenkin on kuin käydä monta kertaa vuodessa pohjoisessa laskettelemassa tai ostaa kolmekymmentä paria epäsopivia kenkiä.

Uuden musiikin mielenkiinnottomuutta hokevat perustelevat tietämättömyyttään yleensä sillä, että kaikki on jo tehty. Ei ole. Kautta koko musiikkihistorian uusi syntyy aina vanhan pohjalta, vanhasta uutta tehden. Mikään uusi ei synny tyhjästä. Ei syntynyt Elvis, ei Beatles, ei Led Zeppelin. Ei heavy, ei punk, ei hiphop-rap, ei grunge. Kaikella musiikilla on juuret ja kaikki hyvät musiikintekijät ne tuntevat. Nykyisin matka juurille on tietenkin pitempi kuin esim. 60-luvulla. Se on osa muutosta. Muutosvastarintaisille on olemassa myös sellaista uutta hyvää musiikkia, joka kuulostaa autenttisen vanhalta. Uutta se silti on. Mutta kun nämä bunkkereihinsa hautautuneet uusi ei ole hyvää -jääräpäät eivät hyväksy sitäkään. Mikään ei kelpaa. Pitäisi tulla uusia hendrixejä, mutta ne eivät saisi matkia hendrixejä ja silti niiden pitäisi kuulostaa hendrixeiltä.

Tämä saarna tuli mieleeni, kun viimein hankin Pekko Käpin lp:n Rammat jumalat. Rammat jumalat on juuri sitä, mistä edellä puhuin. Vanhasta uutta. Musiikkia niille, joille mikään ei enää tunnu miltään. En saanut aluksi levyä edes käännettyä, vaan kuuntelin a-puolen kolmeen kertaan. Käsi ylös kuka on kuullut tätä radiosta. Mikä on se ohjelma, jossa soitetaan afroamerikkalaisesta perinteestä ammentavaa muinaissuomalaista uutta musiikkia? Järkytyin saatuani selville, että Rammat jumalat on jo Käpin kuudes levy. Olen onnistunut ohittamaan hänet täysin, vaikka uuden musiikin puolesta ajoittain saarnaan.

Rammat jumalat alkaa Tuomari Nurmiolta kuulostavalla Sonjalla. Se edustaa -jos näin voi sanoa- levyn popimpaa osastoa. Hieno, melodinen kappale. Papin poika on sitten jo todella raakaa ja pelottavaa kamaa. Käärmetyttö, Anna orjan ulvoa kuuta ja Yhtä kirottua helvetin tulikekälettä vievät kuulijan vähintään puuvillapellolle, ehkä jopa synkimpään Afrikkaan. Käppi yhdistää täydellisesti suomalaispakanallisen virrenveisuun mustaan bluesiin.

B-puoli alkaa Hirttäjämiehellä, joka on tanssimusiikkia. Primitiivistä, seremoniallista tanssimusiikkia. Paha Pirjo hypnoottinen kansanlaulu, Pyövelin tytär yhdistelmä kaikkea edellämainittua. Pahaa Pirjoa kuunnellessa on helppo kuvitella keksittyä suomalaista historiaa, jossa savupirtin väki huojuu sienipäissään päivätolkulla täysin omissa sfääreissään Käpin vonguttaessa jouhikkoaan bakkanaaleja säestäen. Kun minä kuolen päättää levyn rauhallisen kauniisti.

Käppi on mestarismies. Hyvä laulaja, hyvä biisintekijä. Perinteen jatkaja ja ennenkaikkea uudistaja. Harmi kun kansiteksteissä ei ollut mitään mainintaa muista soittajista tai mitään muutakaan infoa. Itsekö hän lienee koko levyn tehnyt? En ihmettelisi, vaikka taustajoukoista löytyisi Kuhmalahden Nubialaisia tai muita Varpaisjärven edustajia. Oli ketä oli, niin kuunnelkaa hyvät ihmiset tämä levy. Kansanmusiikki on muutakin kuin Kaksipa poikaa Kurikasta ja On neidolla punapaula.

Vielä alun julistavaan osuuteen palatakseni: Pois se minusta, että millään tavalla aliarvioisin vanhan musiikin kuuntelijoita. Vanhaa minäkin eniten ja ehkä jopa mieluiten kuuntelen. Mutta älkää jumalauta tulko sanomaan, että nykyisin ei tehdä hyvää ja mielenkiintoista musiikkia.

Advertisements

Tietoja Mika

Keski-ikäinen teini-ikäinen, jota kiinnostaa jaaritella levyistä, kirjoista ja välillä muustakin tarpeellisesta.
Kategoria(t): Kuuntelemista. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

7 vastausta artikkeliin: Pekko Käppi – Rammat jumalat

  1. nimim. "Tulis jo kesä ja festarit" sanoo:

    Voi Mika, olisitpa ollut kesällä Konnussa! Meininki oli maagillinen, sisko melkein sekos ja levy saatiin mukaan Pekolta itseltänsä. Keikka tallentui mieleen pysyvästi, mutta levy on soinut vain satunnaisesti. Liian ankaraa kotioloihin?

    • Mika sanoo:

      Tuota samaa ajattelin, että Kontuun ois pitänyt raahautua. Mutta kun ois pitänyt kotoa poistua ja kaikkee. Sitä paitsi; jos olisin päättänyt mennä, niin Käppi olisi vähintään sairastunut ja keikka peruuntunut. Tää on niin nähty homma.

  2. timo.myllylä sanoo:

    vinyyleistä puhuen, olen etsinyt vesa-matti loirin huilumusiikkia, laulutavasta en tykkää on se niin angstia…kirppareilla ei ole eikä kajaanin antikvariaatissakaan viimeksi. oon keränny 60-70 luvun kiekkoja laidasta laitaan. mielenkiintoista miten vanhasta musiikista otetaan pohjaa.

  3. K.P.Tikka sanoo:

    Jaa, Kontufolk on esitellyt vuosien varrella valtavan määrän uusia, hienoja artisteja Pekko Käpin lisäksi mm. Joose Keskitalon, Muuan Miehen, Aallon, Riston, Suomen Tullin, Tentagle Pillown, River Dog Samsonin, Jaakko Laitinen & Väärän Rahan, Death Hawksin, Solar Apparatuksen, KarhuMaurin, Otto V:n, Maurisen Akanpojan & Kylän Pojat, vain muutamia mainitakseni… Ja indie-levyfirmoilta, kuten Fonal & Helmilevyt, vielä lisää, esmes Sami Kukan, jonka Pöly-yhtyeessä myös Pekko Käppi soitti viimekeväänä, ja nää Lau-Naut, Islajat ja ties mitkä, et eiku kuuntelija käypi kimppuun vaan….

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s